Fotocredits: Sarah Glasbergen | Horloge: Flik Flak
Kinderen krijgen al op jonge leeftijd interesse in het begrip ‘tijd’. Hoe leer je je peuter tijdsbesef aan? Wij vertellen het je!
Peuters vinden het begrip ‘tijd’ mega interessant. Hoe vaak krijg je niet de vraag van jouw nieuwsgierige Aagje: ‘Hoe laat is het nu?’ Of: ‘Wanneer ga ik bij opa en oma logeren?’ Echt klokkijken is nog ver weg, maar tijdsbesef aanleren aan je peuter kan al heel goed. Zo doe je dat!
Klokkijken is een vaardigheid die best ingewikkeld is, dus het duurt even voor kids dat onder de knie hebben. Meestal kunnen ze dit zo rond de 7-8 jaar. Peuters en kleuters zijn echter ook al heel veel met ‘tijd’ bezig, dus het aanleren van tijdsbesef begint al vroeg bij die nieuwsgierige kleintjes!
‘Tijd’ is niet alleen een heel interessant begrip voor peuters, het is ook best lastig. Onder de 3 jaar hebben kinderen eigenlijk nog geen tijdsbesef. Wel hebben ze op hun manier een beetje grip op de dag door de structuur en regelmaat die jij ze biedt. Lang leve de drie R’en dus!
Door structuur en veel herhaling weten peuters op een gegeven moment bijvoorbeeld dat ze na het ontbijt hun jas aan moeten en naar de opvang gaan. En als mama ze weer heeft opgehaald, is het tijd om thuis te gaan eten. Ook het naar bed gaan na het voorlezen wordt een vast moment in hun routine.
Op deze manier leren peuters hoe een dag verloopt en houden ze het overzicht. Als je peuters tijdsbesef wil aanleren, is het dus belangrijk om elke dag een bepaalde structuur vast te houden, zodat het voorspelbaar wordt voor ze.
Wanneer je kind ongeduldig vraagt wanneer hij mag buitenspelen, kan hij er weinig mee als jij als antwoord geeft: ‘Straks.’ Wat is straks? Het is daarom belangrijk dat je heel concreet en duidelijk vertelt wat je daarmee bedoelt: ‘We gaan nu eerst even een boterham eten, daarna ruim ik de tafel af en dan gaan we naar buiten.’ Dan weet je kind beter wat hij kan verwachten.
Als je peuter ‘morgen’ bij opa en oma mag logeren, zegt dat hem ook nog helemaal niks. Wat is morgen? Dan is het handig om te vertellen dat de logeerpartij van start gaat ‘als het donker is geweest en we allemaal hebben geslapen’.
Door deze uitleg van ‘straks’ en ‘morgen’ vaak te herhalen, met concrete voorbeelden, leert je peuter uiteindelijk dat ‘morgen’ nog veel verder weg is dan ‘straks’. Zo begint hij meer en meer tijdsbesef te krijgen.
Om je peuter tijdsbesef aan te leren en te ondersteunen bij begrippen als morgen, overmorgen of volgende week, kun je ook een aftelkalender maken. Zo zien ze dat het bijvoorbeeld ‘nog vier nachtjes slapen’ duurt voor ze jarig zijn of op vakantie gaan. Op die manier worden dat soort momenten en de tijd die daaraan gekoppeld is een stuk concreter.
Om je kind de dagen van de week aan te leren, gebruik je ook jullie vaste routine. Vooral iets oudere kindjes rond de kleuterleeftijd snappen steeds beter dat bepaalde activiteiten op vaste dagen plaatsvinden. Bijvoorbeeld:
Voor peuters is het al geweldig en super stoer om een eigen horloge te hebben, ook al is het echte klokkijken nog wat ver weg. Speciaal voor deze jonge kids die ‘bij de tijd’ zijn, heeft Flik Flak de Story Time-horloges ontworpen met hun iconische wijzers Flik & Flak!
Flik is de grote broer, in een uur loopt hij een heel rondje over de wijzerplaat en geeft daarmee de minuten aan. Met zijn lange benen is hij een stuk sneller dan zijn kleine zusje Flak, zij zet ieder uur één grote stap en geeft daarmee de uren aan.
Door deze poppetjes is het Flik Flak-horloge niet alleen gaaf om te dragen, maar kunnen peuters ook echt al de eerste stappen zetten in het bezig zijn met de klok. Als ouders kun je laten zien op welke wijzer ze moeten letten. Bijvoorbeeld: ‘Als grote wijzer Flik bovenaan op de 12 staat en kleine wijzer Flak op de 7, is het tijd om op te staan en mag je uit bed.’ Op die manier kun je ze alvast belangrijke tijdstippen aanleren!
Mijn peuter Maud (3,5 jaar) is dol op het begrip ‘tijd’ en vindt haar Flik Flak-horloge dus enorm interessant. Ze wil ‘m gewoon niet meer af! Samen benadrukken we gedurende de dag tijdstippen die voor haar belangrijk zijn, zodat ze een beetje houvast heeft. Deze momenten op de dag geven haar bijvoorbeeld structuur:
Maud is meestal supervroeg wakker (slik...), maar om 6.30 uur moeten we echt opstaan, willen we het ochtendritueel een beetje op tijd rond krijgen met het hele gezin. Hoewel het soms best haasten is, slaan we een knuffel- en kroelpartij op ons grote bed zelden over! Zo gezellig altijd.
Maud gaat per week twee ochtenden en een dag naar de kinderopvang. Rond 8.00 uur gaan we de deur uit en breng ik haar er naartoe. Schoenen aan, jas aan, rugtas om en de deur uit!
Hoe druk we ook zijn, we proberen altijd met z’n vieren aan tafel te eten ‘s avonds. Zo maken we van het avondeten echt iets gezelligs. Maud vindt het superleuk om te helpen in de keuken. Dingen aangeven, samen snijden, stiekem snoepen... Echt een fijn momentje samen.
We vinden het belangrijk om de drie R’en zo veel mogelijk na te leven. Dat betekent dat Maud een vaste bedtijd heeft en elke dag om 19.00 uur naar bed gaat. Natuurlijk lezen we samen altijd nog even een boekje, op haar eigen kamer of weer in ons grote bed. Een heerlijk ritueel om de dag mee af te sluiten!
Dit is een gesponsord artikel dat tot stand is gekomen in samenwerking met Flik Flak.
Foto’s: Rosella Fennis
Andere artikelen in deze categorie